جنگ نو

این یادداشت ها شیمیایی هستند.لطفا ماسک بزنید!

و باز هم حجاب...

پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۰۶ ق.ظ
مسئله ای که چند وقتی است ذهنم را مشغول کرده است، مبحث حجاب است. منتظر یک فرصت مناسب هستم تا بتوانم تحقیقات جامعی را در مورد حجاب شروع کنم. قبلا راجع به چادر دو پست ویژه داشتم اما این بار در فضای کنونی جامعه بازخوانی حجاب ضروری تر است.

مسئله اینجاست که در یک تقسیم بندی اولیه، ما در ایران در مورد حجاب با دو دسته مواجه هستیم. یک دسته مذهبی ها که حجاب را حفظ می کنند و دسته ای دیگر کسانیکه چندان مقید به مذهب نیستند و حجاب را قانونی می دانند و بر سر می کنند.

موردی که اینجا من پی ان هستم، حجاب در مذهبی های ماست.پیش از این گمان می کردم که تبدیل شدن حجاب به یک مد می تواند در جذب جوانان موثر باشد اما این روز ها با برخورد های فراوان و دیدن مناظر مختلف از شال و روسری های رنگارنگ و ست کردن ها و همراه با ترویج ان از رسانه ملی و.... کم کم به این نتیجه رسیدم که این حجاب آن حجابی که منظور نظر اسلام بوده را تامین نمی کند.

موید حرفم، عکس هایی است که دختران مدهبی در پروفایل فیس بوک خود می گذارند. در لابلای ماشاءالله و ایولی که اینبار از طرف پسرای مذهبی صادر می شود! چیزی است که دل را می لرزاند این است که  آیا حجاب قرار بود وسیله ای باشد برای جذب اینچنین؟ برای خود نمایی؟ برای زیباسازی و زیبا فروشی؟ اینگونه چه فرقی یک محجبه با یک غیر محجبه خواهد داشت؟

قضیه همچنان که معلوم است ،یک مسئله باریک و ظریف است اما در عین حال بسیار مهم. به شخصه به این نتیجه رسیدم که این حجاب های رنگارنگ و مد روز، چیزی جز  جلب توجه بیشتر نمی کند که این خود موجب (تبرج) می شود که در اسلام نهی شده است.بنابراین به این نتیجه رسیدم که الحال تبلیغ مقنعه بهترین چاره است. صد البته مقنعه ساده و سنی. هم حجاب کاملی است و هم از تیر نگاه بولهوسان در امان. 

اما درد دیگر درد دگم اندیشی این دختران مذهبی- روشنفکرنما است. جالب است که به ادعای خودشان دائم برایشان پیام های غیر اخلاقی می رسد- وارتباطش بدهید با عکس های 6*8 و ... که فضای نتشان را پر کرده!- اما یک نصیحت دوستانه در حفظ و حرکت حجاب، آنچنان برایشان غیر قابل تحمل و منضجر کننده می شود که هرچه از واژه های تعصب و ... در ذهن دارند را بر تو می بارانند! نمونه اش را همین چند لحظه پیش دریافت کردم که در پاسخ به یک نصیحت کاملا مودبانه و دوستانه، فقط به خاطر اینکه ایشان را به تفکر در باب این حجاب رنگارنگشان دعوت کردم، مرا مورد شدیدترین حملات با انواع واژگان کردند- والبته جواب هم گرفتند تا کوه غرورشان کمی کم ارتفاع تر شود- با این وضعیت واقعا اگر ما به این جا برسیم که این حجاب ها مطلوب نیست نه در مقابل بی مقید ها، بلکه در مقابل این نفس پرستان مذهبی که خودآرایند و سرخوش از فروش این خودآرایی به ثمن بخس؛ چگونه باید رفتار کنیم؟ این است که می گویم این کار بسیار ظریف خواهد بود... 

*خدایا از شر غرور و تعصب بی جا به تو پناه می برم.

* چندی پیش اباذر منتظر المهدی مطلبی را منتشر کرد به نام چادری های بی چادر. ان را هم حتما ببینید.

*باید یک جنبش ترویج مقنعه سنتی راه بیفتد.

* یک مسئله دیگر (بی هویتی فرهنگی و بی نمادی) در بین مذهبیون ماست. یکی از دلایل پناه آوردن به فیس بوک.این هم بررسی عمیق جداگانه ای می خواهد.

  • مافی احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی